Tulevaisuuden pelimaailmoja jo tänään

Jos 90-luvulla olisi yritetty nähdä nykyaikaa, vain harvat olisivat osuneet edes vähän oikeaan, mutta jos yritämme nyt nähdä 2030-luvulle, käy samalla tavalla, hutiin menisi. Tekniikka kehittyy kaiken aikaa tavalla tai toisella ja muovaa yhteiskuntaamme samalla. Yksi alue, missä kehitys on muuttanut kaiken on pelaaminen.

90-luvulla potkittiin palloa ja pelattiin korttia

Tietokoneet tulivat koteihin ryminällä 90-luvulla, samoin kuin konsolipelit, ja muuttivat lapsiperheiden ja nuorien aikuisten vapaa-ajan vieton totaalisesti. Alkoi uusi, elektronisen ja tietokonepelaamisen aikakausi, joka on nyt 2020-luvun kynnyksellä siirtynyt kolmanteen pelaajasukupolveensa.

Kolmannen sukupolven pelaajien tarjoomaan kuuluvat myös mm. suomalaisille suunnatut nettikasinot, eUrheilu ja kaiken pelaamisen liittyminen tavalla tai toisella tietoverkkoon – harvat pelaavat enää täysin yksin, ilman internetin jonkinlaista vaikutusta ja vielä harvemmat ostavat pelinsä kaupasta oikeana tavarana – kaikki ladataan koneelle suoraan verkosta, myös konsolipeleille.

90-luvulla ja internetin tulemisella ihmisten elämään on ollut huikaisevan suuri merkitys kaikessa mikä liittyy tiedon- ja rahanliikkumiseen mutta myös pelaamiseen ja ajanvietteeseen. Ennen netin tulemista esimerkiksi edellä mainittu rahapelaaminen tarkoitti käytännössä kaupassa käydessä parin euron laittamista kaupan peli automaattiin ja ennen sitä pajatsoja ja hedelmäpotteja – 90-luku avasi oven nykymaailman tuhansille uusille mahdollisuuksille ja siitä alkoi pelisukupolvienkin laskenta.

Nettipelaamisen toinen sukupolvi

Tavallinen näky nykyään – kaikki ovat mobilisti verkossa 24/7

Nettipelaamisen toinen sukupolvi alkoi saada omia pelaajalapsiaan jo 2010-luvun alussa ja jotkut jopa 2000-luvun alkuvuosina, mikä tarkoittaa jo sitä, että nyt siirryttäessä vähitellen 2020-luvulla, voi samanaikaisesti samaa nettipeliä pelata esimerkiksi saman perheen isoisä, poika ja pojantytär, eli kolme sukupolvea saman pelin äärellä, ja peli on aivan joku muu peli kuin 90-luvun jalkapallo tai hedelmäpeli. Kaikki kolme pelaajasukupolvea ovat tottuneet pelaamaan niin autopelejä, ammuntapelejä, strategiapelejä ja rahapelejä aivan eri tavalla kuin ennen 90-lukua syntyneet – ja mitä tämä tarkoittaa lainsäädännön kannalta – no, lainsäätäjät ovat kaikki syntyneet ennen 90-lukua ja suurin osa säädöksistä ja laeista on ajalta ennenkuin koko nettipelaamista edes oli, tai ajalta kun tietoa oli todella vaikea kenenkään saada oikeastaan mistään muusta kuin lehdistä ja televisiosta tai radiota kuunnellen.

Pelit ovat monipuolistuneet ja valinnan varaa tulee lisää

Jos 90-luvulla pelasit Dungeons & Dragons roolipelejä, tänään pelaat samankaltaisia pelejä kuten World of Warcraftia tuhansien muiden kanssa yhtäaikaa verkossa. Jos 90-luvulla laitoit euron automaattipelin jokeripokeriin, voin tänään valita tuhansista kolikkopeleistä nettikasinolla ja sadan euron sijasta voittaa miljoonia – tämä kaikki koska maailma ja sen mahdollisuudet ovat auenneet vähitellen kaikille.

Mikä on sitten neljännen tietokonepelaajasukupolven pelimaailma? Ollaanko jo täysin virtuaalisissa ympäristöissä missä päällämme olevat vaatteet kertovat sensoreiden kautta liikkeemme todenmukaisesti peleihin, vai palaammeko ajassa taaksepäin Tetriksen tyylisiin peleihin? Kasinopeleissä jo nyt ollaan suoratoistopalvelun kautta yhteydessä todelliseen kasinopöytään ja pelataan reaaliajassa esimerkiksi rulettia ja pokeria, mutta mikä on sitten sen seuraava versio? Virtuaalinen pokerihuone, jossa kaikki pelaajat ympäri maailmaa ”oikeasti” näkevät toisensa ja pystyvät kommunikoimaan täysin kuten oikeasti tavatessaan kivijalkakasinoiden pelihuoneissa.

Maailma pienenee edelleen

Samalla kun joudumme miettimään energiavarojamme ja vähennämme liikkumista ja matkustamista, sähköiset verkkopalvelut tulevat pakostakin kehittymään ja laajenemaan avaten samalla myös uusia mahdollisuuksia sekä uhkia – miten toimia uusissa tilantessa selvitetään sitä myöten kun kehitys kulkee tietäen samalla, että olemassa olevat säädöksen saadaan muutettua vasta perässä ja aikan jokainen etunenässä kulkeva pioneeri on alttina todella kovalla vastapelaamiselle – uutuudet ja muutokset ovat aina vaikeita isolle massalle.

Neljättä sukupolvea odotellessa

Itse edustan pelaamisen ensimmäistä varsinaista sukupolvea. Kasvoin maailmassa missä televisio oli mustavalkoinen, kotona ei ollut puhelinta ja talvet olivat kylmiä. Olen nähnyt maailman muuttuvan ja tietokoneiden valtaavan työpaikat ja kodit, olen ollut mukana tekemässä muutosta omalta osaltani ja jatkan sitä yhä. Tiedän, että nyt on menossa jo kolmas sukupolvi minun kaltaisiani, ja olen monessa suhteessa jo dinosaurus, enkä osaa enää mukautua jokaiseen muutokseen.

Elämä on kuitenkin aina sopeutumista ja uuden opettelua – siitä kaikesta kertoo greenfarm.fi sivustokin, ihmisen sopeutumisesta tulevaisuuteen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.