Netiketti nettikirppiksellä

Tuntuuko nettikirppistely suoranaiselta villiltä länneltä? Tietynlainen anonyymius nettikirppiksellä aiheuttaa monissa netin käyttäjissä kummallisen tavan unohtaa käytöstavat. Ehkä sinäkin olet tämän huomannut. Kun toista ei näe kasvotusten, käytöstavat unohtuvat ja kirjoittamalla voi töksäytellä vastapuolelle tai kanssaostelijoille vaikka mitä (kun eiväthän ne minua näe!). Monet varsinkin Facebookissa tapahtuvat kärjistyneet kirppistelyt päätyvät lopulta kaikkien huvitukseksi suositulle Feissarimokat-sivustolle.

Tästä kanssakirppistelijöiden törppöilyistä intoutuneena, päätimme listata alle nettikirppistelijän/somekirppistelijän kymmenen kultaista sääntöä. Nämä säännöt pätevät siis kaikissa sellaisissa kirppiksissä, joissa ollaan suoraan tekemisissä tavaran entisen omistajan kanssa.

Nettikirppiksen kahdeksan kultaista sääntöä

  • Ole sujuva kauppakumppani
    Tietääkö kukaan nettikirppiksellä asioinut mitään raivostuttavampaa kuin turhan vitkuttelu kirppiskaupoilla? Viesteihin vastataan hitaasti, jos ollenkaan ja maksua venytellään tahallaan viimetippaan. Vastaavasti myös myyjä voi olla turhauttavan hidas ja huono vastaamaan yhteydenottoihin ja tavaran postituksessa voi kestää luvattoman pitkään. Kaupat sujuvat sekä ostajan että myyjän kannalta parhaiten, kun molemmat osapuolet hoitavat osuutensa sujuvasti ja turhia vitkuttelematta.
  • Ymmärrä, että sekä myyjällä että ostajalla on myös oma elämä
    Et voi olettaa saavasi vastausta välittömästi viestin laitettuasi. Ihmiset käyvät töissä, heillä on lapsia, harrastuksia, lenkitettävä koira, perhe ja puolisot. Eli on ihan ymmärrettävää (ja oikeastaan olisi erittäin suotavaakin), että kukaan meistä ei ole täysin 24/7/365 tavoitettavissa. Esimerkiksi työvuoron aikana joissakin ammateissa ei voi tarkistaa kirpputoriviestejä ja tämä on täysin ymmärrettävä selitys sille, ettei vastausta välttämättä tule heti.
  • Älä tee turhia varauksia
    Hupivarailijat ovat lähes jokaisen nettikirppiksen kirosanat. Nämä ovat niitä, jotka varaavat tuotteen, jota eivät sitten kuitenkaan ikinä koskaan lunasta. Yleensä jos varataan, tälle pitää olla syy ja yleensä se syy on jokin lisäkysymys. Tämän jälkeen, kun vastaus kysymykseen on saatu, kysyjä ilmoittaa, ostaako tuotteen vai ei. Toinen porukka on sitten tämä niin kutsutut hupihuutelijat, joka ilmoittaa ostavansa tavaran ja katoaa tämän jälkeen bittiavaruuteen niin että kauppoja ei koskaan saada saatetuksi loppuun. Tässä kohtaa on hyvä muistuttaa, että rehellisyys on nettikirppiksellä hyve. Jos tarvitset maksuaikaa, kysy. Jos taas tuletkin katumapäälle oston suhteen, kerro se rehellisesti.
  • Tutustu kirpputoriryhmän/-alustan sääntöihin
    Sääntöihin tutustuminen jää valitettavan usein monella kirppistelijällä välistä. Toisaalta tämä ei ole mikään ihme, varsinkin Facebook-kirppiksillä jokaisessa ryhmässä kun on omat sääntönsä ja toisinaan nuo säännöt voivat tuntua melkoiselta sääntöviidakolta. Voi olla mahdontonta yrittää muistaa jokaisen ryhmän säännöt. Kun muistat kuitenkin perussäännöt, selviää yllättävän pitkälle. Tyypillisimpiä sääntöjä on mm. hupivarailun kielto, postitusaika, jonotussäännöt, jne.
  • Ole rehellinen
    Rehellisyys kannattaa aina, myös nettikirpputorilla. Jos tuletkin toisiin aatoksiin ostoaikeiden kanssa, kerro siitä myyjälle rehellisesti. Jos taas tarvitset maksuaikaa, kysy siitä rehellisesti. Muista, älä vitkuttele tai jätä vastaamatta. Se on äärimmäisen epäkohteliasta!
  • Muista kohtuus lisäkysymyksissä
    On ihan ok kysyä esimerkiksi tavaran mittoja ja tarkempia kuntotietoja. Pilkuntarkan syynääjän kohdalla pohtisin jälleen, onko nyt järin viisasta ostaa tavaraa kirpputorilta. Esimerkiksi vaatteiden kuvien pyytäminen päällä menee jo hieman siinä rajoilla, mikä menee liiallisuuksiin. Jos kyseessä kolmen euron T-paita, jättäisin tämän pyynnön väliin. Toisaalta taas jos ostettavana on 300 euron morsiuspuku, on lisäkuvien ja yksityiskohtaisten lisätietojen kysyminen todellakin täysin ok.
  • Muistathan, että olemme kirpputorilla
    …ja kirpputorilla lähtökohtaisesti aina tavara on käytettyä. Joten ethän odotakaan saavasi uudenveroista tavaraa. Jos etsit esimerkiksi hajutonta vaatetta, mieti huolella olisiko järkevämpää kuitenkin ostaa se vaatekappale uutena käytetyn sijaan. Nimittäin, vaikka vaatekappale pestäisiin hajusteettomasti, voitko silti olla varma, ettei edellisen omistajan talon ominaishaju häiritse? Tai voitko koskaan olla 100 % varma esimerkiksi edellisen omistajan talon homeettomuudesta?
  • Muista käytöstavat ja ole ystävällinen!
    Tätä sääntöä ei voi koskaan painottaa liikaa. Ei ole keneltäkään pois olla ystävällinen toiselle. Et voi tietää, millaisessa elämäntilanteessa toinen osapuoli on, joten ystävällisyys on pienintä, mitä voit tehdä. Tämänhetkinen maailmantilanne huomioiden voidaan melkeinpä jo olettaa, että jokaisella meistä on jokin huoli tai murhe päällä. Hyvällä mielellä hoidettu kirppiskauppa voi parhaimmillaan piristää kovastikin toisen päivää. Joten miksi emme olisi vaan kivoja ja ystävällisiä toisillemme?

Listaa säännöistä voisi kirjata varmasti loputtomiin, mutta luultavasti näillä säännöillä pääsee jo hyvään alkuun. Toivotaan mukavia kirppishetkiä jokaiselle meistä!

Samasta aiheesta ovat kirjoitelleet mm. Yle, Gloria, Anna sekä Lily.

Meidän aiemmin kirjoittamaa aiheesta: Second hand ja kirpputorit ovat tätä päivää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.